Week 4, 5, 6 - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wouter Berg - WaarBenJij.nu Week 4, 5, 6 - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wouter Berg - WaarBenJij.nu

Week 4, 5, 6

Door: Wouter van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Wouter

26 Maart 2016 | Oostenrijk, Wenen

Ik voel, dat ik nu echt deel uitmaak van Wenen.
Deze laatste zin beschrijft, wat er in deze drie weken tot ontwikkeling is gekomen. De oriëntatie zit er bijna op en dus voel ik me ook steeds fijner in deze stad. Maar wat is er veranderd?

Gek genoeg is mijn heimwee bijna volledig verdwenen. Ik vermaak me echt heel erg goed met mijn medestudenten en kan goed mijn weg in Wenen vinden. et rezen met de U-bahn gaat bijna volledig automatisch (zonder plattegrond) en op de hogeschool en stage gaat het ook erg goed.
Ik ga bijna in elke week op stap met studenten uit mijn ERASMUS-groep. Afgelopen zaterdag zijn we nog met z'n allen naar een bar/club geweest, waar we het erg naar ons zin hadden. Het blijft ook interessant, dat bijna iedereen uit en andere cultuur komt en je dus veel van elkaar kunt leren. Ook buitenom zijn we continu via social media en apps verbonden en organiseren we uitstapjes met de groep. Gaat er iemand naar een museum, club of film, dan worden we uitgenodigd. We gaan dus super goed met elkaar om en dat heeft denk ik ook mede te maken, dat wij allemaal in het zelfde ERASMUS-schuitje zitten en we vanaf de intro al met elkaar omgaan. Er is echt sprake van een veilige en aangename groep.

Zoals in mijn vorige blog beschreven; ga ik ook naar cursussen, die niet in de ERASMUS-groep plaatsvinden. Hierdoor kom ik ook veel in contact met Oostenrijkers. Zo werk ik bijvoorbeeld aan een vakdidactisch project over presentaties met een groep Oostenrijkers (die tevens ook een stuk ouder zijn dan ik).
Samen met ERASMUS medestudenten heb ik de afgelopen weken ook de eerste lessen gegeven op mijn Oostenrijkse stageschool (Neue Mittelschule). Samen met 1 medestudent heb ik echt een erg motiverende les ontworpen over de 'Zeitstufen' en deze ook bij twee klassen uitgevoerd. Naast mijn begeleider heeft ook een soort ABI van de hogeschool de eerste les bezocht en zij waren zeer tevreden over onze les. Volgens de ABI had ik net wat meer leiding als mijn medestudent en kwam ik ook zelfverzekerder over, wat ik natuurlijk ook als goede complimenten zie. Ruim 95% van de leerlingen in mijn stageschool is niet in Oostenrijk geboren en kunnen dus niet altijd even goed Duits spreken. Hierdoor moesten we ook veel differentiëren, wat ook erg goed ging. De samenwerking tussen mijn medestudent ging ook erg aangenaam, wat ook best wel een verbetering is vergeleken met mijn stage in Nederland (WPL2A). Natuurlijk blijft de school zelf heel anders als de scholen in Nederland. Zo passen ook wij als leraren onze regels aan aan de regels en visie van de school (Bijvoorbeeld: leerlingen moeten voor het begin van de les opstaan en u met de achternaam aanspreken).

De 6e week (paasvakantie) zijn nog mijn ouders langsgekomen in Wenen. Ik heb hen met veel passie de stad laten zien en een programma van circa 5/6 uur uitgevoerd (inclusief pauzes natuurlijk). Gelukkig konden mijn ouders Duits, dus heb ik ook rondleidingen in het Duits gegeven ;). We hebben ook binnen Schloss Schönbrunn een tour gehad, wat ook erg interessant was.

Er valt nog veel meer over deze weken te vertellen, maar dan ben je voorlopig nog niet klaar met lezen. Daarom beëindig ik deze blog hier.
Kortom: het gaat erg goed met mij op gebied van stage/school/vrienden en toestand.

De komende weken ga ik met mijn ERASMUS groep naar Prater en heb er nu al zin in :)

Herzlichen Gruß aus dem sonnigen Wien!
Wouter van den Berg



  • 06 April 2016 - 12:11

    Sissy:

    Hallo Wouter,
    Was für ein positiver Blog, schön zu lesen. Es freut mich, dass du dich wohl fühlst in Wien. Toll auch, dass du soviel mit anderen unternimmst!
    Du hast ja eine sehr variierte Zielgruppe im Praktikum, sind es denn auch verschiedene Nationalitäten und verschiedene Sprachniveaus? Wie genau differentierst du denn da, das ist ja nicht ganz einfach.
    Genieße die Zeit auch weiterhin, viel Erfolg und Spaß noch,
    herzliche Grüße
    Sissy

  • 09 April 2016 - 13:32

    Wouter Van Den Berg:

    Ja sicher! Über 80% ist nicht in Österreich geboren worden und wohnen seit einigen Jahren (oder sogar Monaten) in Wien. Deswegen sind die Sprachniveaus in den Klassen sehr Unterschiedlich. Ich habe deswegen oft zwei verschiedene Arbeitsblätter für die Schüler, damit sie gut arbeiten können. Dabei achte auch ich auf die Sprachniveaus.

    Wir haben auch Teambildung (team-teaching) in der Klasse, damit jeder Schüler/jede Schülerin gut geholfen werden kann. Das heisst also, dass ich oft zusammen mit einem anderen Student oder Studentin Unterrichte (Das hat unsere Praxislehrerin vorgeschlagen, weil die (Sprach)Niveaus in der Klasse unterschiedlich sind und einige Schüler extra Hilfe/Aufmerksamkeit brauchen).

    Beispiel: Während ein teil der Klasse die Aufgaben erledigt und z.B von mir geholfen wird, bekommen die anderen Schüler (z.B mit lernschwierigkeiten)bei dem Lernstoff von dem anderen Lehrer extra Erklärung oder Begleitung.

    Ich hoffe, dass ich Ihre Frage jetzt beantwortet habe.

  • 09 April 2016 - 13:36

    Wouter Van Den Berg:

    ich auch*

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Hallo, Mijn naam is Wouter (21) en ik ben een ERASMUS student in Wenen (Oostenrijk). Momenteel loop ik de lerarenopleiding Duits op de HAN in Nijmegen.

Actief sinds 04 Maart 2016
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 2337

Voorgaande reizen:

17 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Erasmus student in Wenen door Wouter

Landen bezocht: