Laatste 4 weken in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wouter Berg - WaarBenJij.nu Laatste 4 weken in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wouter Berg - WaarBenJij.nu

Laatste 4 weken in Wenen

Door: Wouter Van den Berg (wouterwenen)

Blijf op de hoogte en volg Wouter

26 Juni 2016 | Oostenrijk, Wenen

In de laatste 4 weken van Wenen heb ik extra veel ondernomen. De tijd hier zit er bijna op en daaardoor wil je nog van de korte tijd extra genieten.

In deze laatste 4 weken heb ik alle ingeschreven cursussen (vakken) afgerond en heb ik bovendien tot nu toe nog alleen maar positive resultaten teruggekregen. Ook stage heb ik met een goede beoordeling afgerond. Ik ben uiteindelijk erg blij, dat ik ervoor gekozen had, stage in mijn cursus-pakket te nemen, omdat ik er ook zelf veel van geleerd heb en bovendien ervaren heb, hoe men op een oostenrijkse NMS (neue Mittelschule) lesgeeft. Iets dergelijks als een stage, zal ik ook zeker voor de volgende minor-studenten aanraden.

Zoals ik al had aangegeven, heb ik in deze laatste weken extra veel ondernomen met de studenten, die ik hier in Wenen ontmoet heb. Vooral met de andere ERASMUS-studenten ben ik vaak de deur uit geweest. We zijn zoals gewoonlijk vaak s'avonds naar een café of club geweest en hebben in de laatste week ook nog het Donauinsel-Festival bezocht. Op het DonauInsel-Festival waren ontzettend veel mensen. Je kunt het een beetje vergelijken met het Nederlandse Pinkpop (alleen met minder bekende bands). er waren meerdere podiums en tenten, waar je iets van jouw muzieksmaak kon vinden. Ik was vooral bij het rock- en pop-gedeelte te vinden. We waren met een groep van 7 persenen (waaronder ik) en hadden erg genoten van het festival. Het festival duurde meerdere dagen en elke dag, was er een ander programma. We zijn uiteindelijk één avond gegaan, omdat we ook nog andere dingen op de planning hadden staan.

In de laatste week heb ik op de Facebook-pagina van onze ERASMUS groep een oproep gedaan, om met zo veel mogelijk mensen voor een laatste keer naar het Prater te gaan. Enkele studenten, waarmee ik goed bevriend was, gingen al bijna weg en daarom leek het me leuk, om nog één keer met deze studenten ergens naar toe te gaan. Uiteindelijk is meer dan de helft van de ERASMUS-groep op komen dagen, wat natuurlijk erg leuk en gezellig was. Het was die dag alleen erg heet (35+ graden), dus hebben we ook vaak ergens bij een restuarant of café iets gedronken. Uiteindelijk had ik die avond best wel wat uitgegeven, maar het was het zeker waard.

In de laatste weken heb ik ook nog een aantal dingen op gebied van cultuur gedaan. Een voorbeeld hiervan, was ook nog een bezoek en rondleiding in het Weense parlement, waar we ook in vele bekende (debat)zalen geweest zijn. Dit was ook een indrukwekkende ervaring, omdat het gebouw echt enorm groot en mooi versierd is (classisistische bouwstijl met een modern tintje hier en daar)

De laatste weken hier in Wenen was ook best wel druk. Vanwege het spoedige vertrek, moest veel geregeld worden. Er moesten best veel formulieren afgehandeld worden en ook voor een aantal cursussen op de PH Wien heb ik nog een portfolio af moeten ronden. Gelukkig is alles nu zo goed als klaar en moet ik nog maar een paar dingetjes voor vertrek doen.

Een aantal dagen in deze weken, heb ik net als eerder in Wenen, een aantal middagen in de stadsbibliotheken verbracht. Hoewel ik eigenlijk al literatuur over Wenen gevonden had, wilde ik nog zeker weten, of ik nog iets aanvullends over de Weense/Oostenrijkse cultuur of geschiedenis kon vinden.


Je kunt je in Wenen vrijwel niet vervelen. Er is altijd wel wat te doen op gebied van cultuur of amusement (of evenement). Ook de PH Wien is een erg fijne school en de mensen, die ik tijdens mijn tijd hier in Wenen ontmoet heb, zijn super gezellig.
Helaas zal ik nu bijna Wenen moeten verlaten (1 juli). Dit vind ik best wel jammer, aangezien ik hier veel vrienden gemaakt heb en zo erg aan Wenen gewend ben geraakt. Ik zal ook neit raar opkijken, dat ik dadelijk weer opnieuw aan Nederland en vooral mijn dorp moet wennen.
De mensen, die ik hier heb ontmoet, zal ik niet meer vergeten en zal ook actief contact met ze houden. Veel van hen heb ik inmiddels ook op facebook oegevoegd, dus een voorgoed afscheid is nog niet echt nodig. Ik heb er ook volle vertrouwen in, dat ik engele van hen nog een keer tegenkom.
Pas aan het einde ben ik me er eigenlijk van bewust geworden, hoe snel de tijd voorbij is gegaan. Ik zou zo nog langer in Wenen kunnen blijven, maar dat is helaas financieel niet mogelijk,. Ik zal na het verlaten van Wenen, deze mooie stad heel erg missen. Ik heb hier echt een hele fijne tijd gehad en zal aan deze mooie tijd terugdenken. Ik denk niet alleen terug aan de stad, maar ook aan de PH Wien, de leuke ervaringen (ook stage) en de mensen, die ik ontmoet heb.

Dit was mijn laatste blog.... See you back in the Netherlands!

(zie ook reflectie in het HAN-verslag voor uitgebreide informatie over mijn (leer)ervaringen, etc.)

(deze blog is ook bestemd voor de HAN-site)

  • 26 Juni 2016 - 17:58

    Jacqueline Gerrits:

    Hallo Wouter,,

    je hebt de groepsdynamische processen goed begrepen (Adjourning) :-). Het afscheid moet je zo leuk mogelijk maken en al bedenken hoe je na het afscheid contact gaat onderhouden.

    Nog veel plezier de laatste week.

    Groetjes, Jacqueline.

  • 27 Juni 2016 - 15:33

    Irma:

    Hallo Wouter,

    ich kann verstehen, dass es dir schwer fällt, Wien zu verlassen! Freut mich, zu lesen, dass dir die Zeit in jener wunderschönen Stadt so gut gefallen hat. Welche ist die schönste Erinnerung, die du mit nach Hause nehmen wirst? Hast du mit den Erasmuskommilitonen auch noch vieles außerhalb der Stadt unternommen? Die lage in Mitteleuropa lädt ja zu Ausflügen ein!
    Wünsche dir noch schöne letzte Tage und eine gute Reise in die Niederlande (wo es ständig regnet...)

    Schöne Grüße
    Irma

  • 27 Juni 2016 - 17:41

    Sissy:

    Hallo Wouter,
    Du bist wirklich mit dem Abschließen deines Minors in Wien beschäftigt. Hat alles bisher so geklappt, wie du es wolltest?
    Genieße noch die letzten Tage dort und viel Erfolg bei Allem, was du dort noch machen musst.
    schöne Grüße
    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Hallo, Mijn naam is Wouter (21) en ik ben een ERASMUS student in Wenen (Oostenrijk). Momenteel loop ik de lerarenopleiding Duits op de HAN in Nijmegen.

Actief sinds 04 Maart 2016
Verslag gelezen: 672
Totaal aantal bezoekers 2331

Voorgaande reizen:

17 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Erasmus student in Wenen door Wouter

Landen bezocht: