Eerste drie weken in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wouter Berg - WaarBenJij.nu Eerste drie weken in Wenen - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Wouter Berg - WaarBenJij.nu

Eerste drie weken in Wenen

Door: Wouter van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Wouter

05 Maart 2016 | Oostenrijk, Wenen

17-02-2016 / 05-03-2016

Op 17 februari ben ik met het vliegtuig naar Wenen gevlogen voor mijn ERASMUS studie in het buitenland (MINOR). Het was allemaal erg spannend en het voelde ook een beetje raar, om alleen naar een vreemde stad te gaan.

Eenmaal aangekomen in Wenen begon de drukte vrij snel. Ik werd door een contactpersoon bij het vliegveld opgewacht en begeleid naar mijn appartement. Ik merkte, dat er no veel dingen gekocht/aangeschaft moest worden en dus heb ik de komende dagen veel spullen aan moeten schaffen (wat natuurlijk best wel vermoeiend was).
De eerste dagen is het altijd wennen. Ik voelde me ook best wel rot de eerste dagen, maar naarmate ik de eerste college's volgde en nieuwe mensen ontmoette, begon ik het hier in Wenen best wel naar mijn zin te hebben. Ik heb regelmatig bezoek gehad van medestudenten en ben ook regelmatig samen met vrienden naar een café/club geweest.
In de pädagogische Hochschule zit ik ook vaak samen met de andere ERASMUS studenten in de zelfde cursus, en heb om die reden ook snel contacten gemaakt. Ik vind het erg leuk, om met de andere ERASMUS studenten om te gaan, omdat zij uit verschillende landen en culturen komen en je dus ook veel van elkaar kunt leren.
De hogeschool op zichzelf is erg prettig. Alles is duidelijk te vinden en je kunt gebruik maken van veel materialen en faciliteiten. Ook de cursussen en docenten bevallen mij goed. Zo heb ik een didactische cursus voor beeldende vorming, die ik ook erg interessant vind (voornamelijk, omdat ik met één van mijn hobby's werk)
Ik loop ook stage in Wenen, maar dat bevalt me minder, omdat de stageschool leerlingen met een lage leeftijd heeft en de school ook erg ouderwets is (geen smartboard voor powerpoints). Dit is dan ook wennen, omdat ik graag digitale middelen benut. De komende weken ga ik mijn eerste lessen geven en heb er best wel zin in.

In mijn vrije tijd ben ik ook al in de tweede en derde week naar het naturhistorisches Museum geweest, wat ik heel erg interessant vond. Zeker van plan om nog een keer te gaan!
Wat ik de eerste weken vooral merk, is dat ik veel zelfstandiger ben geworden en ook wat volwassener ben gaan denken. Ook merk ik, dat plannen veel beter gaat, omdat ik nu automatisch veel moet doen en dus op moet schrijven (en vooruit plannen).
Ik heb op dit moment geen heimwee meer en heb het hier in Wenen prima naar mijn zin.

  • 06 Maart 2016 - 16:46

    Sissy:

    Hallo Wouter,
    Schön, deinen Blog zu lesen! Aller Anfang ist schwer, so ist es ganz normal, dass du es anfangs schwer hattest und bestimmt auch Heimweh hattest. Ich freue mich, zu lesen, dass du dich mittlerweile besser fühlst!! Dazu hat sicher auch beigetragen, dass du Kontakt zu anderen gesucht hast, toll! Schön, dass du mit Erasmusstudenten unterwegs bist (Clubs und Kneipen) und sogar Besuch hattest von ihnen! Was lernst du denn so von den anderen Erasmusstudenten/ Kulturen?
    Ich wünsche dir viel Erfolg beim Unterrichten und an der Uni und natürlich viel Spaß!
    liebe Grüße
    Sissy

  • 07 Maart 2016 - 13:43

    Irma:

    hallo Wouter,

    toll, dass dir das Leben in Wien gefällt und dass du auch schon so viele Leute kennengelernt hast! Ich kann mir auch vorstellen, dass unterrichten unter anderen Umständen als in den Niederlanden gewöhnungsbedürftig ist. Ich hoffe, dass die Mischung aus Schule, neuen Kommilitonen und dem selbständigen Leben in der Kulturstadt Wien dir in den kommenden Monaten immer mehr gefallen wird. Viel Erfolg und Spaß bei allem, was du dort machst und lernst!

    Schöne Grüße
    Irma

Tags: #Wenen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wouter

Hallo, Mijn naam is Wouter (21) en ik ben een ERASMUS student in Wenen (Oostenrijk). Momenteel loop ik de lerarenopleiding Duits op de HAN in Nijmegen.

Actief sinds 04 Maart 2016
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 2342

Voorgaande reizen:

17 Februari 2016 - 30 Juni 2016

Erasmus student in Wenen door Wouter

Landen bezocht: